Autolak op Kleur Tips

Wij maken uw autolak op kleur direct in de spuitbus

Naast ons vertrouwde assortiment autoaccessoires, maken wij in onze
kleurmakerij bijna alle kleuren autolak in basislak of 2K kwaliteit naar wens van de klant.

Dit houdt in dat wij autolak op kleurnummer in spuitbus of blik kunnen maken,
maar ook het maken van alleen een lakstift is in veel gevallen geen probleem.

Als u geen kleurnummer heeft, of niet kunt vinden, kunt u ook bij ons terecht.
Wij hebben de beschikking over een uiterst moderne Chromavision Spectrometer,
waarmee wij uw lakkleur kunnen scannen, daarmee corrigeren we gelijk eventuele verkleuring.

Hierdoor wordt het eventuele kleurverschil gereduceerd tot soms wel minder dan 1%!

Waar staat mijn kleurnummer?

Waar het kleur nummer te vinden is in uw auto, staat meestal aangegeven in het instructieboekje. Vaak zijn de nummers te vinden op aluminium plaatjes onder de motorkap,
stickers (VW) in het kofferbak onder de mat, of in deursponningen.

Kunt u het kleurnummer niet vinden, raadpleeg dan uw merkdealer, want die kan aan de hand van uw kenteken het kleurnummer in hun systeem voor u opzoeken. Komt u er daarna nog niet uit, kunt u altijd bij ons langs komen, dan scannen wij de kleur voor u, en zoeken wij de bijpassende formule om een spuitbus op kleur voor u te maken.

Klik hier voor meer informatie over het vinden van uw kleurnummer >

Tips voor het spuiten

Wij krijgen regelmatig vragen over hoe het beste een object gespoten kan worden, vandaar dat wij hier een aantal tips opgesomt hebben, om een beter spuit resultaat te krijgen. Ook krijgen wij vaak mensen in de winkel met objecten die gespoten zijn, maar waar toch een reactie is opgetreden, of een minder mooi resutaat is behaald, als wat men gehoopt had.

De meest voorkomende problemen zijn:

1) Blanke lak die niet mooi glanst, en sinaasappelig aan ziet.
Oplossing: Toch iets dikker spuiten, en spiegel hierbij regelmatig in het licht, zie je nog geen glasplaat achtige laklaag, spuit dan direct nog een laagje bij, net zo lang totdat de laag vloeit tot één mooie glanzende laklaag zonder kleine bobbeltjes. Blanke lak mag meestal gelijk al iets dikker gespoten worden dan kleurlak, en de spuitafstand mag iets dichter bij zijn. (Afhankelijk van welke merk en type blanke lak.)

2) De lak laag is gaan rimpelen / omhoog gekomen.
Let op dat bij te warme temperatuur ook problemen kunnen ontstaan. Als de omgevingstemperatuur te warm is, kan de toplaag snel drogen, alleen wil de lak die nog niet uitgedampt / uitgedroogd is, dit ook doen, en drukt dan door de al te snel gedroogde toplaag heen, en lijkt het net op de lak is opgebrand. Oplossing: Niet spuiten op hete dagen, en temperaturen boven 27 graden.

3) De 2-K lak met converter droogt niet snel genoeg en is na een week nog zacht.
Dit komt vaak door te hoge lucht vochtigheid, of te dikke lagen gespoten. De lak kan daardoor niet snel genoeg uitharden, dit gebeurt uiteindelijk wel, maar kan zelfs tot weken duren. Wist u dat lak pas na 2 maanden volledig uitgedampt kan zijn?
Oplossing: Spuit in een goede geventileerde droge ruimte in meerdere dunne laagjes, en als het toch niet snel genoeg droogt, laat het object mits mogelijk enkele weken liggen, of gebruik een 2K lak met een verharder patroon. Let wel op, dit is meestal een spuitbus die al snel een tientje duurder is.

4) We krijgen wel eens klanten met de klacht dat de spuitbus spettert, of dat er kleine druppeltjes in de lak terecht komen.
Dit probleem heeft voor ons ook hoofdbrekens gekost, maar we zijn er eindelijk achter hoe dat dit komt, en de oplossing is veel simpeler dan gedacht. Oplossing: druk de spuitkop niet te ver naar voren, maar kantel de spuitkop tijdens het indrukken licht naar achteren. Doordat we vaak te gefixeerd zijn op het te spuiten object, letten we meestal niet op hoe we de spuitkop indrukken, en al je dan iets te veel naar voren drukt, dan raakt de spuitstraal de rand van de spuitbus, en druppelt de lak in het spuitwerk.

Hier onder volgen dan nog enkele tips voor het beste resultaat.

Heeft u een spuitbus waarin metallic, parelmoer of mica in is verwerkt, houdt dan rekening met onderstaande punten.

Voor non-metallic (effen) kleuren kunt u dezelfde regels aanhouden met uitzondering van punt 8.

1) Spuit altijd éérst een proefstukje, of op een on-opvallende plaats.

2) Zorg voor een stofvrije ruimte – eventueel de omgeving met een plantenspuit benevelen voor het neerslaan van stofdeeltjes.

3) Plak alleen die onderdelen af waar beslist geen lak op mag komen (glas, rubbers, chroom enz.).

4) De te spuiten ondergrond dient droog, stof- en vetvrij te zijn. Gebruik een goede ontvetter die daar voor bedoeld is zoals Motip Ontvetter M600. Wasbenzine, Therpenthine zijn geen goede ontvetters, maar vet verplaatsers, ook remmenreiniger is een onzuivere ontvetter, waar fabrikanten stoffen aan toevoegen tegen roest vorming op remklauwen, daarom is ook een remmenreiniger ongeschikt voor het ontvetten voor spuitwerk.

5) Voor het voorkomen van spetters, spuitbus ± 20 min. voorverwarmen in een bak warm water. Nooit bij of op de kachel / verwarming zetten. Dit geldt trouwens voor alle spuitbussen.

6) Minimaal 3 min. schudden voor gebruik, waarbij de mengkogel hoorbaar is.

7) Spuitafstand 30 cm. bij een omgevingstemperatuur van ± 20°C, spuitafstand van blanke lak mag in sommige gevallen iets minder zijn, om een spuit object direct goed vol in de glans te kunnen spuiten.

8) Voor een goede applicatie (ligging) van de metallic-deeltjes in één richting spuiten b.v. telkens alleen van links naar rechts of andersom. Hiermee voorkomt u eventueel onregelmatige reflectie.

9) Spuit 3 lagen kruislings – horizontaal – verticaal – horizontaal – meerdere lagen maakt met name de pearlkleuren donkerder.

10) Spuit de eerste laag nooit te dik..!! Veel mensen proberen de eerste laat direct dekkend te spuiten waardoor die laag gaat lopen (zakkers), dit omdat hij geen hechtlaag heeft. Het eerste laagje dun spuiten, paar minuten aan laten trekken, en dan mag de tweede laag wel direct dikker (dekkend) gespoten worden, want die 2de laag heeft nu de eerste laag als hechtlaag, daarna de derde laag als de tweede laag spuiten voor voldoende laagdikte en dat het object goed dekkend gespoten is.

11) Na ± 20 à 30 minuten overspuiten met een blanke lak. Dit geldt ook voor non metallic (effen) kleuren en 2 laags systemen (voor- en eindlaag).

12) Spuit in een vloeiende beweging om bonte wolkachtige plekken te voorkomen.

13) Houdt een uitdamptijd tussen de lagen aan van ± 3 tot 5 minuten, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

14) Spuit meerdere dunne lagen i.p.v. 1 dikke laag om zakkers te voorkomen.

15) Begin voor, en eindig voorbij het te spuiten oppervlak. Hierdoor voorkomt u te dikke lagen aan de zijkanten.

16) Na 24 uur eventuele spuitnevel wegpoetsen met een fijne autocleaner.

17) Spuitbussen die voor u op kleur zijn gemaakt zijn voorzien van een vlakstraal kop. Deze kunt u voor horizontaal en verticaal spuiten een kwartslag draaien.

18) Houdt na afloop de spuitbus op zijn kop en druk enige seconden de spuitkop in. Deze is dan schoon voor een eventuele volgende keer.

Over het algemeen zijn wij “Doe Het Zelvers” en we kunnen dus nooit het resultaat bereiken uit een spuitbus wat een professionele spuiter bereikt met een spuitpistool in een spuitcabine in de ideale omstandigheden.

Dit is ook afhankelijk van bovenstaande punten, temperatuur, luchtvochtigheid en verkleuring van uw voertuig of ander voorwerp.